404-side – Har du tenkt på din?

Hva er en 404-side, tenker du kanskje? En 404-side er den siden som vises når bruker / kunde får kontakt med serveren – men siden han / hun navigerer seg inn på ikke finnes på serveren. For eksempel fordi URL-en som blir brukt har blitt fjernet, eller om det er en feil på den (skrivefeil etc.).

Sjekk din egen 404 side ved å skrive dittdomene.no/404.

Hva møter dine kunder om de navigerer seg inn på et side som ikke eksisterer?
Dette kan være verdt å tenke på – hvorfor ikke bruke denne siden som en salgskanal, eller som en måte å kommunisere med potensielle kunder?

404-sider er sider som typisk oversees når man lager nye nettsider. En fersk undersøkelse utført av Conversionista! på Sveriges 161 mest besøkte nettsider viste at det er mange som har en lang vei å gå når det kommer til å tilpasse 404-sidene sine; «Vi ser fler tilpassete sider nå  sammenlignet med tidligere, MEN knapt 1 % er riktig bra»

Hvorfor er 404-sidene viktige? Fordi personen som endte opp på dine 404-sider er en potensiell konvertering. Personen navigerte seg sannsynligvis inn på dine sider med overlegg, og med mål om å finne noe. Dine 404-sider bør derfor hjelpe vedkommende med å finne det han / hun lette etter, og forhindre vedkommende i å navigere seg ut av dine sider. Derfor må du stille deg selv spørsmålene: Hvilket innhold bør den besøkende presenteres for nå? Hvordan kan du best guide denne personen videre til sider der konverteringer skjer?

Hvilke elementer bør være med på en god 404-side?

  • Brukeren er fortsatt inne på ditt nettsted. Dette er det viktig at brukeren får inntrykket av. Behold derfor det samme designet, grid-bredde, etc.
  • Det har skjedd en feil – altså fortjener brukeren en forklaring / beklagelse for det inntrufne.
  • Det er ikke nødvendig å bruke hele siden på å fortelle brukeren at han / hun har havnet på en 404-side. De aller fleste forstår uansett ikke hva 404-betyr. Bruk heller plassen på siden til å guide brukeren videre mot noe som gir verdi (både til deg og til bruker).
  • Tenk mobil! Det er vesentlig at også 404-sidene dine er velfungerende på mobil og nettbrett – stadig mer brukte plattformer, der sjansen for å taste feil URL kanskje er enda større en på desktop.
  • En god 404-side gir verdi til brukeren selvom den har «kommet feil». 

Et eksempel på en god måte å løse dette på er ICA.se sine 404-sider; ica.se her har de lagt opp en film som automatisk spiller, et søkefelt som kan hjelpe kunden videre til siden han lette etter, samt en «meny» med valg som ICA selv ønsker at kunden skal trykke på, som de samtidig tenker at kunden kan være interessert i. En ulempe med denne er at den ikke fungerer like bra på mobil. Autoplay (altå at videoer spilles av automatisk) fungerer ikke på mobil, og siden mister derfor litt av «piffen» og videoen fører plutselig til unødig scrolling.

Et annet eksempel er «vår egen» Bilpleiekonge sin video-portal for bilpleie, BilpleieTV, her har vi laget en mulighet for å søke i filmene, komme med forslag om tema for nye filmer, samtidig som de 6 mest populære filmene listes opp. Altså får kunden mulighet til å foreslå nye temaer for filmer, og på den måten oppleve eieskap og tilhørighet til nettstedet. Samtidig får han mulighet til å se de filmene som flest andre har sett – populære valg gjort av likesinnede.

Vi i EasyWeb Norge er opptatt av at dine nettsider skal være best mulig – og føre til flest mulig konverteringer, uavhengig av plattform.
Kontakt oss gjerne for å finne ut hva vi kan gjøre for deg og dine nettsider!

Kilder: www.conversionista.se (11/7-16)

Chat med EWEN