Digitale betraktninger rundt coronaviruset

Vi er inne i vanskelige og usikre tider som vil kunne få store konsekvenser. «Nærmest over natten» har samfunnet og næringslivet endret seg totalt – skremmende.
Vi har gjort oss noen «digitale betraktninger» innenfor feltene netthandel, bruk av nettet og digital markedsføring.

Netthandel er en foretrukken handlemåte for mange nå

Det er vanskelige avgjørelser som skal fattes for mange bedrifter i disse dager. På den ene siden må man vurdere kostnadskutt og permitteringer, og på den andre siden må man sørge for å opprettholde inntektskilder i de kanaler som fortsatt fungerer.

Mange kunder bruker nå nettet for research og for handel av varer og tjenester. Mange av landets nettbutikker opplever både økt omsetning og større pågang i disse dager. Den samme trenden ser vi også på mange av nettbutikkene vi selv drifter.

Dersom bedriften din har mulighet, bør netthandelskanalen vurderes som en viktig inntektskilde i dagens vanskelige situasjon.

Når det gjelder nettsider er behovet for informasjon og tilgjengelighet viktigere enn noen gang. Sørg for å ha oppdaterte nettsider der besøkende enkelt kan finne informasjon, gjøre research og kontakte deg – selv om store deler av virksomheten befinner seg på hjemmekontor. Vi tror det er viktig for kundene at bedriftene fremstår som tilgjengelig og behjelpelige – på tross av «unntakstilstand» i markedet.

Digital markedsføring

I en normalsituasjon er digital markedsføring (annonsering) helt avgjørende for å drive salg – det gjelder følgelig også nå.

Vi ser at flere selskaper velger å pause eller stoppe markedsføring om dagen. Dette er naturlig nok forståelig da det på den ene siden er «rart» å bruke penger på markedsføring når man må kutte kostnader og kanskje også permittere ansatte. På den andre siden er det også avgjørende at bedriften sørger for å ha inntektskilder i de kanaler som kan fungere. Dette kan gjøre at permitterte ansatte har en trygg jobb å komme tilbake til når krisen har lagt seg.

Mange kan og vil fortsette som før. Selvfølgelig har vi full forståelse for at flere må redusere kostnader eller ta en liten pause, men vi ønsker å liste opp noen betraktninger som kan vurderes i det totale bildet vedr. annonsering :

1. Husk at du betaler pr. klikk.
Flere argumenterer for å stoppe annonsering med at «kundene er ikke ute etter våre produkter/tjenester i disse tider». Husk at du i de aller fleste annonseringsprodukter betaler kun pr. klikk. Følgelig betaler man lite eller ingenting dersom ingen er interessert i, eller klikker på annonsene dine. Annonseforbruket vil følgelig reduseres automatisk. Dette er spesielt viktig i forhold til søkeordsannonsering i Google og Microsoft Ads.

2. Lavere konkurranse

Når flere aktører kutter markedsføringen blir det lavere konkurranse i annonsemarkedene (Google, Facebook etc.). Det kan betyr billigere annonsering, og mer synlighet for din bedrift. Motsatt vil sannsynligvis noen andre ta over din markedsposisjon.

3. Risiko for tap av posisjon og læring

Stopp av annonsering fører til tap av posisjon og læring. Dersom man velger å skru av, eller kutte kraftig innenfor annonsering vil dette få en større påvirkning senere. Annonsekontoen vil tape en del læring som vil ta tid å bygge opp igjen. Erfaringer viser at det fort tar uker og måneder før annonsekontoer leverer på samme performance som før man skrudde av/ned.

«Hjem på døren» øker

Bildet er hentet fra Posten (dn.no)

Posten Norge har meddelt at de fortsetter sin levering av både post, pakker og varer i Norge som normalt til tross for situasjonen. Det samme rapporter også PostNord og den norske hjemleveringstjenesten Helthjem (ehandel.com)

Fraktprodukter som leverer forsendelser hjem på døren har økt. I skrivende stund kan det virke som forbrukerne betaler litt ekstra for å slippe å hente pakken på utleveringssteder.

Fraktprodukter med direkte hjemlevering kan derfor være aktuelt å legge til i nettbutikken din dersom du ikke tilbyr dette allerede. Flere er også kreative og tilbyr lokal hjemkjøring fra butikken. Dersom du ønsker hjelp til dette – ta gjerne kontakt med oss.

Vi håper alle holder seg friske og ønsker lykke til med vanskelige avgjørelser og håndtering i tiden som kommer.

Hjemmekontor

EasyWeb Norge tar sin del av den nasjonale dugnaden for å hindre spredning av koronavirus ved å holde seg på hjemmekontor. Hele staben holder EWN-hjulene i gang med hjemmekontor. Heldigvis er vi en organisasjon som kan jobbe effektivt hjemmefra og vil derfor være like tilgjengelig som før via telefon, video og mail.

Ta gjerne kontakt med oss dersom vi kan hjelpe deg med noe.