facebook_pixel
LUKK

Forberedelser til oppetid og rask ytelse på Black Friday

Black Friday (24. november) nærmer seg for alle som driver nettbutikk. For at butikken din skal være åpen, rask og køfri på Black Friday må du ta ansvar, og sørge for å organisere dine ressurser slik at de kan levere god ytelse til dine besøkende på Black Friday.

Generelle tips for Black Friday

  • Lag realistiske estimater av forventet trafikk, og sjekk med oss at du har skalert serverne for forventet trafikk
  • Lag separate landingssider for kampanjene dine og sørg for at de er optimaliserte og raske
  • Skru av eksterne funksjoner som sikrer at kundene får handlet selv om tredjepart skulle dette ned
  • Fiks alle kjente feil!

Performance Review

Det å undersøke at siden din fungerer som den burde er noe du enten kan gjøre selv eller kan få oss til å gjøre. En grundig gjennomgang av database, backend og frontend vil sørge for å gi deg oversikt over eventuelle problemer.

Den enkleste og beste måten å finne ut av om din nettbutikk eller nettside oppfører seg som den skal, er å lære noen enkle grep for å teste det selv med nettleseren Chrome.

Når du trykker ALT + CMD + I på din mac, eller CTRL + ALT + I på din PC så får du i Chrome opp Developer Tools. Du kan også finne det via menyen som vist på bildet:

View > Developer > Developer Tools
Vis > Utvikler > Utviklerverktøy

Du kan lukke det på samme måte som du åpner det.

Hvordan du selv kan sjekke helsen på din egen side

Chrome Developer Tools har mange ulike visninger, men vi er hovedsakelig interessert i det som står i status-baren nederst, og det vi kan finne på Network-taben.

Start alltid med en hard reload – CMD + shift + R – det vil sørge for at du får riktige data i fossefallsoversikten, og at din visning likner mest mulig på det andre brukere opplever.

De tingene du lett kan sjekke selv er:

  • Responstid

Responstiden til siden er det som vises som tid på det første elementet i listen. Hvis en side bruker mer enn 5-600 millisekunder før den svarer er det ofte noe galt som bør utbedres.

Referanseverdier på responstid – Time to First Byte (TTFB)

> 600ms Treg, overforbruk av ressurser
~ 500ms Litt treg
< 350ms Klikk oppleves uhindret
< 150ms Umiddelbar respons
< 30ms Cachet

  • Bilder og bildestørrelser

Alle bilder i nettbutikken må være optimalisert for web, og være så små som mulig. Bruk JPG hvis mulig, og benytt bilder skalert for den størrelsen de vises i.

Bilder som er større enn 3-400Kb vil gjøre siden din tregere og opplevelsen, spesielt på mobil, dårligere enn nødvendig. De fleste bilder kan fint komprimeres til 50-150Kb uten at det forringer kvaliteten.

  • Total størrelse på siden

Hvis du har sider som er større enn 2-2.5Mb så vil de oppleves tunge å laste. Det vil ta tid å overføre dataene, og enheten som viser siden vil bruke mer ressurser enn nødvendig.

  • Manglende elementer

I fossefallsoversikten dukker det av og til opp røde elementer, det er filer som ikke finnes. Gale referanser og manglende filer er småting som normalt er veldig enkelt å fikse.

Ulike sidetyper

Når du skal undersøke din egen side, så er det viktig å se på alle de ulike sidetypene – og prioritere etter de som får mest trafikk. Blant disse er forsiden, landingssidene til Black Friday, søket, kategorisider, produktsider, handlekurv og kasse.

Belastningstesting – Load Testing

Load testing er det nærmeste du kommer reell trafikksituasjon på Black Friday. Med load testing kan du simulere ekstreme mengder trafikk, og dermed avdekke svakheter og feil i nettbutikken du normalt ikke ville sett. For å ha 100% oppetid på Black Friday må du kvitte deg med alle svakheter og feil.

  • Lag tester som simulerer hyperaktive brukere
  • Testene må være så nærme reell brukeraktivitet som mulig, og inkludere alle sidetyper
  • Test opp til det dobbelte antall brukere som er estimert trafikktopp
  • Test alle sidetyper, med en realistisk fordeling av trafikke

 

Ta kontakt
Ikke nøl - ta kontakt med oss!
Support
Vi skal hjelpe deg!
Aktuelt
Våre nyhetsartikler
Google Partner
Vi er sertifisert!