Hils på Bestevennen Min

Jeg har hatt besøk av Bestevennen Min. Ikke min aller beste venn, men gründer og daglig leder, Christian Ovenstad i Bestevennen Min AS. Han har noen tips til deg som drømmer om å starte ny nettbutikk!

Jeg har hatt besøk av Bestevennen Min. Ikke min aller beste venn, men Christian Ovenstad – en kunde på digital markedsføring som driver en nettbutikk og skal straks åpne en fysisk butikk i Sandefjord. Han er gründer og daglig leder for et konsept med et sjarmerende og underlig navn. Jeg ber han fortelle mer om konseptet sitt.

Christian:

Bestevennen min skal levere det litt ekstraordinære innenfor leker, interiør og klær til de aller minste. Et konsept vi ser ikke eksisterer i nærområdet, Sandefjord, Vestfold i dag.

Vi sammenligner oss ikke med de tradisjonelle leketøysbutikkene, men tilbyr mer kvalitet enn hva du vil få i en tradisjonell leketøysbutikk.

Olav:

Det er sikker mange der ute som har en ide og har lyst til å starte en nettbutikk, og da er jeg litt nysgjerrig på hvordan man går fra et konsept og faktisk realiserer det. Hvordan er den prosessen?

Christian:
Det er mange som går rundt med en god ide, jeg mener det er viktig at man lar den modne over lengre tid. Det er lett å kaste seg over et konsept man tror fungerer, for det er jo veldig lett i dag å sette opp en nettbutikk, men uten en god plan er det veldig lett å feile. Så bruk god tid i planleggingsfasen og ha fokus på hvordan du skal gjøre det lønnsomt, det tror jeg man skal gjøre seg noen tanker om ganske tidlig.

Olav:

Hvor mye tid går det til Bestevennen Min?

Christian:

Det er ganske mye tid. Døgnet har nesten ikke nok timer. Jeg er jo vant til å jobbe mye fra tidligere av, men dette kjenner du på kroppen hele døgnet. Så det krever alltid mer enn hva man tror.

Olav:

Hva er det som er mest utfordrende i dag?

Christian:

Ha litt is i magen, det er mye man har lyst til å realisere og man blir nesten litt utålmodig når man er i gang, men vi hold deg til planen og hold kostnadene så lavt som mulig. Det er lett å la kronene rulle med alle tankene man har, men det er veldig fort gjort at et koster mer enn det smaker før man er oppe på et sunt driftsnivå. Kostnadskontroll er undervurdert, spesielt i oppstartsfasen.

Man må også spørre seg selv hva det er man kan fra før og hva man kan bidra med, i tillegg til at man må være realistisk på hva man ikke har forutsetninger for å ikke drive med. Det er ting man rett og slett ikke har forutsetninger for å drive med og for å ta det videre er det noen tjenester man må benytte seg av.

Olav:

For du bruker jo oss på digital markedsføring, var det noe du vurderte å gjøre selv?

Christian:

Nei, det var ganske klart for meg at det trengte jeg hjelp til. Dette hadde jeg gjort en del research på. Det fant jeg ut var for tidkrevende og jeg er nødt til å bruke tiden min annerledes. Den kompetansen og bransjeerfaringen er alt for tidkrevende for meg.

Olav:

Det er mange som tilbyr det samme som det vi gjør. Hvorfor oss?

Christian:

Jeg merket umiddelbart at dere har «driven», og evner å sette dere inn i kundens ståsted, spesielt for oss som nyetablerte. Allerede etter første møte med EWN opplevde jeg dere som en god sparringspartner. Samtidig er vi opptatt av å samarbeide med en lokal og lettbent aktør.

Olav:

Sånn avslutningsvis, hva er dine topp tips til de som drømmer om å drive en nettbutikk.

Christian:

Planlegg godt.

Hold kostnadene nede, det er undervurdert.

Ha litt is i magen, ta det litt steg for steg.

Planlegg godt for neste fase, det er lett å sette opp en nettbutikk i dag, men hvordan skal du ta det videre derfra, det er utrolig viktig.

Og til slutt, få hjelp med det man ikke har forutsetninger for å drive med, for eksempel digital markedsføring.

 

Takk for praten, Christian. Vi gleder oss til å være med på reisen videre!