Installasjonsguide

Installasjonsguide for Logistra for WooCommerce integrasjon / plugin.

1. WooCommerce innstillinger

Før installasjon, sørg for at du har følgende innstillinger i WooCommerce.

 

Under WooCommerce innstillinger > Generelt
Velg butikkens baseadresse som standardplassering

 

WooCommerce innstillinger > Produkter > Generelt
Velg vektenhet kg og målenhet cm

2. Opplastning, installasjon og aktivering

Gå til utvidelser i kontrollpanelet i WordPress.
NB! Du må ha admin bruker for å kunne gjøre dette.

 

Klikk «Legg til ny»

Klikk «Last opp utvidelse»

 

Velg pluginfilen du ønsker å laste opp (.zip fil) som du har mottatt fra oss.

 

Klikk «installer nå»

Aktiver pluginen

3. Nytt menyvalg i kontrollpanelet

I kontrollpanelet får du nå et nytt element ved navn ”Logistra”. Klikk på denne.

4. Legg inn lisensnøkkel

 

Legg inn lisensnøkkelen som du har mottatt fra oss, ved bestilling av integrasjonen.

Trykk «Aktiver lisens»

5. Oppsett av plugin

Gå videre til fanen «Oppsett og installasjon» under Logistra.

 

Første steg gir deg valget mellom LIVE modus og Sandbox modus (Sandbox = testkontoer hos Logistra). Her velger du live!

 

Neste steg er å legge inn API key/nøkkel og Sender ID fra Logistra. Disse verdiene finner du på din Logistra Cagonizerkonto under innstillinger (http://cargonizer.no/profile). Hvis du ikke finner disse kan du kontakte Logistra for å få tilgang til API key og Sender ID

 

I det tredje steget velger du om Servicepartner skal være på og om EDI skal overføres automatisk.

 

Servicepartner: Kunde kan få mulighet til å velge mellom de 10 nærmeste hentepunktene for pakken. Denne funksjonen er kun tilgjengelig for spesifikke fraktmetoder. Det kan også medføre ekstrakostnad hos transportør. Anbefalt setting er AV.

Automatisk overføring av EDI: Etter du har fullført ordre vil Cargonizer automatisk sende beskjed til transportør om at noe skal sendes. Velger du AV må du i Cargonizer sende EDI manuelt før du poster sendingen til transportør. Velger du at EDI skal sendes automatisk kan du ikke gjøre endringer på sendingen manuelt. Vi anbefaler at automatisk overføring av EDI er PÅ.

6. Hent inn fraktavtaler

I det siste steget henter du inn tilgjengelige fraktavtaler fra din konto i Logistra.

NB! Dette er kun en oversikt. Det er ikke ment å velge fraktalternativer i dette steget.

 

 

Klikk «Neste»

NB! Fikk du det ikke til, eller ingen fraktalternativer kom frem? Gjennomfør oppsett og installasjon en gang til.

 

7. Feltmapping

Gå videre til fanen «Feltmapping» under Logistra

 

Under feltmapping setter du opp hvilke WooCommerce felter som skal sendes til Logistra. Vi anbefaler at du setter opp Leveringsadresse-feltene i WooCommerce (Shipping details).

Name: 
Hvilke felt i WooCommerce skal bli overført som NAVN på frakt etiketten.
Kan være både fornavn, etternavn og firmanavn.
Anbefalt verdi: Shipping first name, Shipping last name

Address1: 
Hvilke felt i WooCommerce skal bli overført som ADRESSEFELT 1 på frakt etiketten.
Anbefalt verdi: Shipping address 1

Address2: 
Hvilke felt i WooCommerce skal bli overført som ADRESSEFELT 2 på frakt etiketten.
Anbefalt verdi: Shipping address 2

Country: 
Hvilke felt i WooCommerce skal bli overført som LAND på frakt etiketten.
Anbefalt verdi: Shipping Country

Postcode: 
Hvilke felt i WooCommerce skal bli overført som POSTNUMMER på frakt etiketten.
Anbefalt verdi: Shipping post code

City: 
Hvilke felt i WooCommerce skal bli overført som STED på frakt etiketten.
Anbefalt verdi: Shipping city

E-mail: 
Hvilke felt i WooCommerce skal bli overført som E-POST. Her må du bruke Billing Email.

Telephone: 
Hvilke felt i WooCommerce skal bli overført som TELEFON. Her må du bruke Billing Phone.

Mobile: 
Hvilke felt i WooCommerce skal bli overført som TELEFON. Her må du bruke Billing Phone.

Contact person: 
Hvilke felt i WooCommerce skal bli overført som KONTAKTPERSON på frakt etiketten. Kan være både fornavn, etternavn og firmanavn.
Anbefalt verdi: Billing first name, Billing last name.

 

Hvis du ønsker en spesiell tekst på fraktetiketten kan du huke av for ”Bruk annen tekst?” og skrive inn teksten under feltet ”Annen tekst”

NB! Merk at det er begrenset plass på fraktetikettene.

Funksjonen er nå ferdig satt opp. Og du kan definere dine fraktalternativer under fraktinnstillinger i WooCommerce.

8. Fraktalternativ

 

Navn
Overstyr navnet på fraktmetoden i handlekurv / kasse

Skattestatus
Skal det være MVA på fraktalternativet?

Shipping Cost pr Item:
Hvis du ønsker en prisingsmodell der fraktpris multipliseres med antall varer i handlekurv.

Aktiver fraktklasse:
Hvis du har definert ulike fraktklasser på produktene dine. Kan du legge ulik fraktpris pr fraktklasse.

Deaktiver e-post og SMS-varsling
Her kan du deaktivere e-post og sms-varsling tjenestene på fraktvalget. NB! Ikke alle fraktalternativer har disse tjenestene som aktiver/deaktiver, noen har dette innebygget som standard som ikke kan deaktiveres gjennom Cargonizer.

Fraktpris eks. mva
Fraktprisen eksklusiv merverdiavgift (mva).

Gratis frakt ved beløp over
Definer når (hvilken sum handlekurven må være) for at fraktalternativet skal bli gratis. NB! Hvis du ikke legger inn verdi her vil funksjonen være deaktivert.

Kilobegrensning
Ønsker du at fraktalternativet skal skjules når handlekurven overstiger et gitt totalvekt? Definer kilo her. NB! Det er viktig at vektenheten er definert som kilo i WooCommerce innstillingene.

 

NB! Denne seksjonen for retur, vil være knyttet til fraktvalget og fullføring av alternativet. Funksjonen er for dere som ønsker å sende retursending med i pakken.

Aktiver retur
Aktiver retur ved fullføring av ordre. Dersom denne aktiveres vil det automatisk opprettes et retur-oppdrag i Cargonizer sammen med sendingen.
Det vil også komme lapper for denne som du kan sende med i pakken til kunden.

Velg fraktmetode for retur
Her er valget mellom hvilket fraktalternativ som er ønsket å sende retur med.

Sett standard vekt på returpakker (kg)
Her skrives det inn hva som er gjennomsnittsvekt på ordre. NB! Denne kan ikke være 0.

Når du er ferdig – trykk LAGRE.