facebook_pixel
LUKK

Hva mener Posten / Bring er viktig i din nettbutikk?

I forrige uke var jeg på et arrangement med BringPark Hotell i Sandefjord.

Bring er Norges største på frakt av pakker for nettbutikker. I tillegg driver de med mye forskning, både kvalitativ og kvantitativ, på frakt og netthandel.

Nylig har de gjennomført sin årlige «forbrukerundersøkelse på e-commerce» og hadde basert på dette noen klare synspunkter på hva DE og deres kunder mente var viktig (angående frakt og retur) i  en nettbutikk:

  • 91%, altså litt over 9 av 10 kunder sjekker leveringsvilkårene i en nettbutikk før de handler første gang. Konklusjon: La dette komme frem tydelig – gjerne ved klikkbare USPer som leder til en landingsside der man kan lese mer om dette. En måte å gjøre dette tydelig på er å legge det helt i topp av siden, slik som vi har gjort på decrusto.no :

  • De viktigste faktorene for kundene som ble spurt i undersøkelsen var, i prioritet rekkefølge:
    1. Pris
      • Hvor mye koster dette meg? Er det noen skjulte kostnader?
    2. Tid
      • Når kan jeg forvente å få varen levert? Stemmer dette med virkeligheten?
    3. Hvor og hvordan leveres det
      • Dette sier seg ofte litt selv, men dersom jeg har bestilt for eksempel en vaskemaskin er det stor forskjell på om den blir levert på døra til blokka mi, eller om den blir båret inn på badet. Vær tydelig på hvordan dine varer leveres.
      • Dersom kunder har dårlige opplevelser med dette går «jungeltelegrafen» fort – det sprer seg!
  • 6 av 10 sjekker retur-vilkårene før de handler. Her var det viktig for folk at det var enkelt å returnere. Legg gjerne ved ferdigutfylt retur-etikett og la kundene gjenbruke emballasjen din. Gjør du dette er det ikke vesentlig om returen er gratis. Selvom  det også (naturlig nok) ble sett på som et pluss hos mange forbrukere.
  • Fri frakt: Skal du tilby dette? Svaret til Bring var nja. I deres undersøkelse viste det seg at:
    • 21% forventet fri frakt uansett
    • 39% forventet fri frakt om de brukte over 500,-
    • 25% forventet fri frak om de handlet for over 1000,-
  • Altså er det ikke noe «krav» fra forbrukere om ubetinget fri frakt. Det er derimot mange som har vent seg til (og forventer) at de får fri frakt ved å handle for over en viss sum. Fra før vet vi at en snittordre gjerne legger seg rundt grensen for fri frakt – så her gjelder det å finne balansen og «strekke strikken» så langt som mulig – samtidig som du også må passe på å ikke gi for mye. Et tips var å bake frakten inn i prisen til varen (der det er mulig).
  • 6 av 10 vil vite NÅR varen kommer
    • Skriver du at varen vil være hos kunden innen 3 dager, kan den ikke komme etter 5.
    • Sporing er et nøkkelord her – dette gjør det forutsigbart for kunden (riktignok kun etter pakken er sendt).

Til deg som leser dette; merk deg at  dette var basert på Bring sine kunders (altså dine kunders) ønsker. Det er ikke alltid hva en forbruker ønsker seg harmonerer med hva som kan leveres i praksis, og det er ikke sikkert alle disse rådene passer for deg – men det er i alle fall noe å tenke på når du skal legge «fraktkabalen» for din nettbutikk. Pris og kostnad er selvfølgelig viktig for mange forbrukere – men det ble også lagt vekt på at dersom man klarte å skape et tillitsforhold til kundene sine ble ikke dette like avgjørende for hvor man valgte å handle.

Tillit kan du skape ved å tilby tydelig og korrekt informasjon og hvordan frakt og retur fungerer i din nettbutikk.

PS! Sjekk gjerne ut vår egenutviklede plugin Logistra4WooCommerce som gjør fraktbehandlingen i din nettbutikk helautomatisk, og også forenkler mange av punktene over. Sjekk også gjerne ut BK-logistikk, som er et alternativ hvor du setter bort alt dette + lager til eksperter – så du kan konsentrere deg om å selge produktene dine til flest mulig kunder!

Kontakt meg gjerne dersom du har spørsmål eller har lyst på en nettbutikk-prat!

// Gaute

Ny webløsning i 2017?
Ring oss på 33 48 10 00
Ta kontakt
Ikke nøl - ta kontakt med oss!
Support
Vi skal hjelpe deg!
Aktuelt
Våre nyhetsartikler
Google Partner
Vi er sertifisert!