facebook_pixel
LUKK

Nå handler over 50% av oss på mobil!

Det er ingen hemmelighet for oss som følger med på trender og nyheter for nettsider og nettbutikker at mobiltelefoner står for en stadig større prosentandel av trafikken. ”Facebooking”, nettaviser og vindusshopping, tenker du kanskje? Men vi har de siste årene også sett en klar trend til at stadig flere faktisk handler på mobil.

I følge forsking utført av Bring har handel på mobil faktisk 5-doblet seg siden 2014. I 2014 rapporterte de at 4% av all netthandel i Norge foregikk på mobil. Dette tallet i 2017 ble rapportert til å være 20%. En ganske ekstrem vekst!

Også hos våre naboer i Sverige og Danmark er veksten høy, med henholdsvis 7 mot 24% og 4 mot 16%.

I følge DIBS har hele 54% handlet på mobil ellet nettbrett de siste tre månedene. I år er første året dette tallet tipper over den ”magiske” grensen på 50%. Og det er ingenting som tyder på at denne utviklingen skal stoppe.

Ser man på forskjellige kundesegmenter delt inn etter alder har hele 67% i aldersgruppen 25-34 år handlet på mobil eller nettbrett de siste månedene. Faktisk ligger alle aldersgrupper fra 15 til 44 år over 60%, mens i aldersgruppen 45-54 år oppgir 50% at de har handlet på mobil eller nettbrett de siste 3 månedene. For aldersgruppene som er eldre enn dette ligger foreløpig prosentandelen lavere enn for de yngre, men det er verdt å merke seg at den prosentmessige veksten for disse aldersgruppene faktisk er vel så høy som for de yngre!

Når vi i tillegg legger til at det i USA (som vi vet at ofte setter trender for utviklingen i verden generelt og for netthandel spesielt) sies at 80% av alle søk for nettkjøp starter på mobil er det ikke vanskelig å konkludere med at utviklingen her er ekstrem – og at alle som opererer med nettbutikker som ikke er optimalisert for mobiltrafikk sover i timen.

For de som velger å ikke handle på mobil oppgis små skjermer, få / manglende filtrerings-måter og kronglete betalingsløsninger som hovedgrunnene til at de velger andre plattformer enn mobil for å gjennomføre handlene sine. Dette gjelder spesielt for de eldre, men også blant de yngre oppleves det som om informasjon ikke er like lett tilgjengelig på mobilen.

Den første grunnen her er det ikke så lett å gjøre noe med i direkte betydning. Med mindre du heter Tim Cook (CEO i Apple) må du nesten akseptere at skjermstørrelsene på dagens mobiltelefoner er som de er. Det du derimot kan gjøre – er å sørge for at informasjonen (være seg produkter eller annen informasjon) presenteres på en god og oversiktlig måte. Dette gjør selvfølgelig ikke mobilskjermene noe større, men det kan definitivt gjøre at de oppleves større.

Kronglete betalingsløsninger på mobil er fy-ord for oss i EasyWeb Norge. Hvorfor skal det være sånn når det finnes mange alternativer som er godt tilpasset og optimalisert for mobil? Her har vi mange alternativer, for eksempel Klarna Checkout som er vår favoritt. I tillegg har andre store (mer tradisjonelle) betalings-aktører som PayEx og DIBS laget nye løsninger som fungerer godt også på mobil. Det er i det hele tatt ingen grunn til at dette skal være et problem i 2017.

Vi i EasyWeb Norge er lidenskapelig opptatt av å lage nettbutikker som fungerer og konverterer godt på det som i 2018 fort kan bli den viktigste plattformen for netthandel, nemlig mobil. Har du en nettbutikk som trenger litt kjærlighet, eller kanskje en nettbutikk som konverterer vesentlig bedre på desktop enn på mobil? Kontakt oss gjerne – vi er her for å hjelpe deg.

Ta kontakt
Ikke nøl - ta kontakt med oss!
Support
Vi skal hjelpe deg!
Aktuelt
Våre nyhetsartikler
Google Partner
Vi er sertifisert!