Netthandelsåret 2020

2019 har vært en spennende netthandelsår. Sentrale stikkord som økning, mobiltrafikk og konkurranse har vært sentrale i 2019. I tillegg lister vi opp de viktigste netthandelsdagene i 2020.

Vi legger bak oss et spennende web- og netthandelsår, og gjør oss alle klar for året 2020. I den forbindelse tenkte vi det kunne være fint å oppsummere litt av 2019, og se inn i spåkulen for 2020.

Et nøkkelord for 2019 er økning. Økninger kan være både positivt og negativt. Hos de fleste av våre kunder har vi opplevd:

  • Økt trafikk. Noen kunder har økte markedsbudsjetter og dermed mer trafikk, mens andre jobber målrettet med SEO og drar nytte av dette i form av organisk trafikkøkning.
  • Økning i andel mobiltrafikk. En trend vi ser hvert år er at både trafikk og konvertering fra mobil blir større og større. Vi nærmer oss mer en verden der mobil er det eneste vi trenger å optimalisere mot.
  • Økt detaljfokus når det kommer til utbygning av nettløsninger. Er mobilversjonen tommelvennlig? Bør forsiden være kortere? Bør vi løfte frem søkefeltet eller menyen på mobilsidene? Dette er noen av detaljspørsmålene som stadig dukker opp og tar mer fokus i vår hverdag.
  • Flere ønsker en nettbutikk. Det er fysiske butikker som ser behov for å kunne selge varene sine på nett, og leadsbaserte nettsider som ser nytten av å kunne tilby sine varer direkte til kunder via en nettbutikk.
  • Økt konkurranse på nett. Med flere nettaktører får vi også langt flere konkurrenter. Som en aktør som jobber aktivt med betalt annonsering, ser vi at våre kunder har flere konkurrenter på nett i 2019 enn det vi har hatt tidligere år.
  • Økning i antall salgskampanjer for netthandelsaktørene. Med økt konkurranse er det også mer press på netthandelsaktører til å kjøre salgskampanjer og «stunts» på nett.

 

Veien videre – Netthandelsåret 2020

Vi ser ingen grunn til at utviklingene fra 2019 ikke vil fortsette. Flere aktører vil komme seg på nett, trafikken vil øke og viktigheten av mobiloptimalisering vil fortsette.

Press på salgskampanjer er nok også noe som vil fortsette. Salgskampanjer er noe som gir både positive og negative assosiasjoner hos nettbutikkene og hos kundene. Vi i EasyWeb Norge er enige om at en god salgskampanje, med en god plan og hensikt er noe både kunder og tilbyder kan ha god nytte av. En kampanje er en fin mulighet for kunder å få fine produkter til gode priser, mens nettbutikkene får mulighet til å redisere varelager og gjøre plass til neste sesongs nyheter. Ta gjerne kontakt med oss om du trenger hjelp med kampanjeoppsett for din nettbutikk.

2020 kommer neppe til å bli noe unntak når det kommer til antall kampanjer på nett, og det vil garantert dukke opp nye «høytider» vi ikke har sett tidligere. Dersom du er ny på nett og usikker på hvilke kampanjer som er godt etablert har vi laget en liten oversikt over de største netthandelsdagene i det kommende året:

  • Januarsalg – hele januar
  • Morsdag – søndag 9. februar
  • Valentinsdagen – fredag 14. februar
  • Påsken 2020 – uke 15 (6. – 12. april)
  • Green Friday – fredag 24. April (vårens black friday)
  • Back to School – august (etter sommerferie og før skolestart)
  • Farsdag – søndag 8. november
  • Singles Day – onsdag 11. november
  • Black Friday – fredag 27. november
  • Julehandelen – fra Black Friday til rundt 16.desember

Med det vil vi i EasyWeb Norge takke for nettåret 2019. Vi gleder oss til spennende tider i 2020.

Godt nytt år!

Skrevet av

Lasse Haraldsen