Netthandelsutvikling etter 12. mars 2020

I løpet av de siste ukene har det skjedd forandringer i norsk netthandel. Vi har hentet data fra to av våre betalingspartnere, Klarna og Vipps. Tallene taler for seg – sørg for at kundene kan handle produktene dine på nett. Digital markedsføring er også avgjørende for å få salget.

Under finner du utviklingstrekk i netthandelen etter nedstengningen av Norge 12. mars 2020. Tallene er hentet fra Klarna og Vipps.

  • Kraftig skifte i netthandel mellom Nord og Sør-Norge. Nordmenn som bor i sør handler langt mer enn gjennomsnittet, mens i nord handler de mindre. Tidligere har det vært omvendt.
  • I hovedstaden, Oslo har gjennomsnittlig netthandel pr person økt med hele 16% etter 12. mars.
  • Langt større andel av netthandelen er gjennomført midt på dagen, og redusert på kvelden. Spesielt mellom klokken 10 og 15 er det gjennomført flere kjøp enn vanlig.
  • De fleste kategorier har økt. Kategorier som har økt mer enn andre er barneprodukter, smykker og annet tilbehør, mat & drikke, underholdning og erotiske artikler.Fra våre egne nettbutikker:
  • Omsetning før og etter 12. mars via betalingsmetoden Vipps i vår egen nettbutikk portefølje (ca. 30 nettbutikker).

  • Omsetning før og etter 12. mars via betalingsmetoden Klarna i vår egen netthandels portefølge (ca. 45 nettbutikker)Antall transaksjoner:

 

Kilder:  Klarna, Vipps, https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/slik-har-koronaviruset-pavirket-nordmenns-netthandelsvaner?publisherId=17846973&releaseId=17883058