Øk B2B salget på nett – nettbutikk for B2B er det neste store!

Selger du til bedrifter via nettbutikken din eller vurderer du å etablere en B2B (business to business) nettbutikk? I denne artikkelen finner du tips for å øke nettsalg innen Business-to-Business (B2B).

Tenk B2C (Business-to-Customer) når du selger B2B (Business-to-Busniess)

Bedrifter som selger B2B kan med fordel hente gode tips fra B2C.

  • Tilby fleksible fraktalternativer – for eksempel ved å tilby levering direkte på kontoret/arbeidsplassen, ikke bare til hovedkontoret.
  • Bruk produktbilder med høy kvalitet. En B2B kunde er ofte mer kravstor enn en B2C kunde.
  • Tilby gode og spesifikke produkttekster.
  • Fremhev vurderinger og anbefalinger fra kunder for å bygge tillit.
  • Kjør kampanjer, ukes-, dags- og timestilbud.
  • Annonser digitalt
  • Tilby faktura og andre attraktive betalingsmåter som reduserer kjøpsterskelen. Eks. mulighet for å dele opp betaling, leasing, leie etc.

 

Innhent feedback fra kundene dine

Innhent feedback fra kundene dine vedrørende hva de ønsker eller forventer seg fra din webshop. Tilpass webshoppen slik at kundene opplever det enkelt eller enklere å legge ordre online.

Alternativt kan du gjennomføre en brukertest med kundene dine.

I tillegg kan det være smart å se på litt statistikk. Er det samme kunder som bestiller nå som for 10 års siden? Hvilke leveringsadresser bruker kunden mye? Bør det etableres et adresseregister for hver kunde? Hvilke betalingsalternativ foretrekker kundene å bruke? Hvilke varer handler kunden ofte? Bør produktene kunden handler ofte gjøres synlig på forsiden?

 

Tilby priser eks. mva

Gjør det mulig å presentere priser eksklusiv merverdiavgift.

 

Tilby en god og avansert søkefunksjon

B2B kunder vet mye oftere enn B2C kunder hva de skal ha. B2B kunder handler vesentlig mindre spontant og vil helst finne produkter raskt.

Legg ressurser i et godt og raskt søk der det er mulig å søke på internnummer, sku, leverandørens varenummer, produktkategorier, GTIN numre, tekniske spesifikasjoner, faguttrykk etc. Et godt søk gjør det enklere å handle for en mer avansert og kravstor kunde.

 

Tilby flere betalingsalternativ

Faktura er den absolutt vanligste betalingsmetoden for innen B2B-handel, og det bør du også tilby. Kjøpsterskelen er vesentlig høyere dersom du krever at B2B kunden må betale med et VISA firmakort. I tillegg til standard faktura bør du kunne tilby alternative betalingmetoder som delbetaling, leasing og leie.

Pass på at du lagrer organisasjonsnummer og kundeinformasjon, eller tilbyr en betalingsløsning som automatisk tar seg av dette slik at kjøpsprosessen blir så effektiv og rask som mulig. Det er få kunder som husker organisasjonsnummeret sitt i hode.

Hvis mulig bør du tilby EHF faktura direkte fra nettbutikk.

 

Involvere selgerne dine

Har du et eget salgsteam i bedriften din? Involver selgere i utformingen av nettbutikken. Selgerne har ofte en god relasjon til kundene, og kan ha mye å bidra med med tanke på funksjonalitet og behov i nettbutikken din. I tillegg kan selgerne i møte med kunder anbefale å teste ut netthandels løsningen din.

 

Gjør kundeopplevelsen outstanding – personifiser og effektiviser

Det skal være enkelt å handel online, og ikke glem at det gjelder hele prosessen. Kundene vil ikke gjøre halve jobben digitalt, for så å ettersende eller utføre manuelle steg i etterkant. Eksempelvis at man må å ringe for å sluttføre eller bekrefte en ordre i etterkant. Tilrettelegg funksjoner i nettbutikken som gjør at du kan sende ordren direkte til kunden etter at ordre er lagt.

I tillegg bør du personifisere nettbutikken slik at kunden finner «sine varer» raskt. Eks. varer kunden har handlet tidligere.

 

 

Tilby å handle samme ordre på nytt

De fleste B2B kjøp forekommer med små variasjoner i varer over tid. Tilby kunder å kopiere og justere tidligere ordre med få klikk, slik at en ny ordre kan legges raskt. Tilbyr du produkter som krever periodisk kontroll eller tilpassninger? Tilby kunder å legge abonnementer eller mulighet for å legge bestillinger med automatiske tilpasninger.

 

Kilde: Collector Bank AB