facebook_pixel
LUKK

Øk din nettbutikks omsetning med «glemt handlekurv»

Det er et velkjent faktum for de aller fleste som driver nettbutikk at veldig mange kunder (gjennomsnittet ligger faktisk et sted mellom 60 og 70%) legger varer i handlekurven uten å fullføre kjøpet sitt.

En del av disse er «vindus-shoppere» som aldri hadde noen intensjon om å handle i det hele tatt. Disse er det vanskelig å gjøre noe med. Den andre delen av disse kundene, derimot, de som har veldig lyst på det de la i handlekurven – men som av en eller annen grunn ikke handlet allikevel (grunnen kan være så mangt; dårlig samvittighet, feil plattform, gråtende barn etc.).

Poenget er at dette er «varme kunder» – altså kunder du ikke bør gi slipp på med det første!

Det er mange muligheter til å nå disse kundene og oppmuntre de til å fullføre handelen, blant annet gjennom remarketing-annonser. En annen mulighet er «glemt handlekurv-eposter» – og det skal jeg fortelle dere litt mer om nå.

Glemt handlekurv-eposter er e-poster som går til kunder som har besøkt nettbutikken din, lagt varer i handlekurven, for så å gå ut igjen. Den kan komme etter et ønsket tidsintervall, eller den kan komme til et eller flere ønskede tidspunkt i løpet av døgnet. Dette er noe som har vist seg å være en meget effektiv måte å «redde» tapte salg på. I følge SalesCycle åpner nesten 50% av mottakerne slike e-poster, godt over 10% klikker på de, og over 33% av de 10% som klikker på den ender opp med å kjøpe varen!

Det beste med dette er at du ikke trenger å gjøre noen ting. E-postene sendes ut automagisk til alle innloggede kunder som drar fra en handlekurv, gir de sjansen til å fortsette handelen der de slapp, og gir deg som butikk-eier ekstra omsetning i kassa.

Hva er viktig i en god «glemt handlekurv-epost»?

Det er flere komponenter som er viktige i en god glemt handlekurv-epost.
Det første er, som i all epost, et godt emnefelt. Dette er det første kunden ser – og ofte helt avgjørende for om de i det hele tatt åpner e-posten. Her er det i utgangspunktet bare kreativiteten som setter grenser.

Det neste er at kunden tydelig ser hvor e-posten kommer fra, samt et fengende og treffende tekst-budskap.
Her kan du «spille det safe» med å minne kunden på at han / hun har lagt varer i kurven, eller du kan være mer kreativ og taktisk opp i mot ditt publikum og basert på din nettbutikks «sjargong».
Jeg er overbevist om at sistnevnte er det mest effektive..
To  eksempler på måter å gjøre dette på er følgende:

  • «Vi ser at du har lagt igjen varer i handlekurven din – og vil minne deg på at varene ikke er reservert og derfor kan bli solgt ut. Trykk under for å sikre deg dine utvalgte favoritter før noen andre gjør det!»
  • «Vi ser at du nylig har vært inne i nettbutikken vår og lagt varer i handlekurven. Vi ser også at du ikke fullførte handelen. Vi vil bare forsikre oss om at alt står bra til og at du ikke opplevde noen problemer i nettbutikken vår. Dersom du gjorde dette oppfordrer vi deg til å svare på denne e-posten og fortelle om hendelsen. Om ikke har vi spart på handlekurven din: Trykk under for å fortsette der du slapp. Mvh, XXX.no (putt inn ditt nettbutikk-navn her).»

Eksempeltekstene er forsøk på å skape en «sense of urgency» (minne kunden på at det er mulig det blir utsolgt, så her må de handle raskt) og å spille på tillit og følelser og «omsorg» ovenfor kunden ved å tilby muligheten for å fortelle om eventuelle dårlige opplevelser.

En påminnelse på hva kunden hadde i handlekurven. Dette er spesielt viktig for å minne kunden på hvorfor han eller hun la nettopp det / disse produktene i handlekurven. Kanskje er det dette som «vipper de over» til å ende opp med å kjøpe allikavel?

En tydelig CTA – hvor trykker man for å komme tilbake til nettbutikken??

Et design og en identitet som er i tråd med designet og profilen til din nettbutikk. Dette er ikke et must, men dersom du har et fint design i nettbutikken din generelt, og også i andre e-poster som sendes derfra – hvorfor skal du fire på dette i en glemt handlekurv-e-post?

Høres dette ut som noe for deg er det bare å ta kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne igang.
Har du innspill eller tanker om hva som bør være med i en god glemt handlekurv-epost er det bare å fyre løs med det også.

Ha en fortsatt strålende sommer!

Vi skal hjelpe deg
Se våre ansatte
Ta kontakt
Ikke nøl - ta kontakt med oss!
Support
Vi skal hjelpe deg!
Aktuelt
Våre nyhetsartikler
Google Partner
Vi er sertifisert!