Økt konvertering med ”sticky” innhold på mobil

Mobiltrafikken er sterkt økende på alle nettsider. Følgelig må bedrifter tenke på hvordan mobilversjonen av nettsiden bør optimaliseres for å gi verdi.

Uttrykket ”sticky” er et populært begrep i webverden om dagen. Med ”sticky” menes det at elementer eller deler av innholdet vedvarer på skjermen når du scroller på nettsiden. På den måten slipper besøkende å scrolle opp og ned for å navigere, kontakte deg eller få viktig informasjon.

Mange opererer med sticky topplinjer eller menylinjer på desktop visningen. Du har sikkert lagt merke til at topplinjen ”henger med deg” når du scroller på en nettside. En praktisk løsning som gjør innholdet og navigasjonen på en nettside enklere.

Mitt inntrykk at mange glemmer mobilen når det kommer til bruk av sticky topplinjer (header) og sticky bunnlinjer (footer). I mobilvisning blir innhold på nettsiden plassert under hverandre, og følgelig får man automatisk langt mer scroll enn på desktop visningen. Det fører ofte til at konverteringsvennlig innhold som navigasjon, kontakt-knapper og shopping-knapper plasseres lengre ned og blir mindre tilgjengelig på nettsiden din. Det er dumt når mobiltrafikken er sterkt økende.

Todelt sticky footer bestående av ring oss og landingssiden for kontaktskjemaet vårt.

Vår anbefalte løsning er å lage smale sticky elementer i topp og bunn på mobilversjonen. Da er innholdet alltid tilgjengelig og du slipper å ta i bruk irriterende pop-ups eller risikerer at dine besøkende ikke finner viktig informasjon, knapper og kontaktpunkter på nettsiden din.

Tips for økt konvertering på mobil

  • Inkluder en smal sticky topplinje. Inkluder gjerne logoen din, men ikke bruk for mye plass! Det er langt viktigere å få frem innholdet og gjøre plass til konverteringsvennlig innhold på en begrenset skjermstørrelse som mobil.
  • Inkluder en smal sticky bunlinje med en eller to konverteringsvennlige knapper (CTA). Med konverteringsvennlige knapper menes knapper som fører til noe som gir verdi for deg eller kunden.
  • Eksempler på konverteringsvennlige knapper (CTA) kan være: Ring oss, kontakt oss, send henvendelse, be om tilbud, gå til handlekurv, chat, opprett konto, logg inn, åpne meny CTA valgene i bunnlinjen bør henge sammen med hva du helst ønsker dine besøkende skal gjøre på nettsiden eller nettbutikken din.
  • Vurder å plassere navigasjonen/menyen nederst til høyre. Mange bruker i dag store mobilskjermer, og det er ikke like lett å rekke helt til toppen av mobilskjermen uten å endre håndstilling. Det er enklere å nå området nede til høyre på skjermen enn øverst til høyre hvor menyen normalt sett er plassert. Prøv gjerne selv J Ja, det ’’’er kanskje uvant å legge menyen nederst til høyre, men det er nok bare et tidsspørsmål før dette blir helt normalt.
  • Vurder å fjerne enkeltelementer (mindre viktigere elementer) på mobilversjon.
  • Lag tydelige, avlange og tommelvennlige knapper
  • Bruk bilder, men sørg for at bildestørrelsen ikke dekker hele mobilflaten
  • Sørg for å måle og analysere mobiltrafikken din! Det er den eneste måten du kan finne ut av om mobilversjonen din fungerer eller ikke.

Bilpleiekongen med tommelvennlig meny nederst til høyre. Til venstre finner du logg inn og opprett konto knapp

Chat med EWEN