Optimaliseringstips for skjemaer på nettsteder

Nesten alle nettsteder inneholder et skjema eller flere skjermaer. Under finner du noen tips som kan gjøre det enklere for brukeren å fylle ut skjemaene dine.

Alt for mange unødvendige felt

Veldig mange skjemaer bærer preg av at brukeren må fylle ut altfor mange felt for å fullføre skjemaet. Det kan f.eks være leadsskjemaer, søknader, reservasjoner, klikk og hent funksjonalitet, nyhetsbrevpåmelding, registeringer, bestillinger osv.

Lange og omfattende skjemaer er sjeldent en god løsning for konvertering.

 

Vurder hvilken informasjon som er kritisk å få fra brukeren i første interaksjon. Inkluder kun disse feltene. Vurder heller å hente ytterligere informasjonen i etterkant (2. eller 3. interaksjon) dersom det er mulig.

Ta for eksempel nyhetsbrevpåmelding – du trenger vell egentlig kun e-postadressen for å komme i gang? Navn, mobilnummer, kjønn, hvilke områder du er interessert i, fødselsdato osv. kan hentes inn på et senere tidspunkt. Fokuser på å få e-postadressen først.

Ved registrering gjelder det samme – ikke la brukere måtte registrere all salgs type informasjon før de har opprettet kontoen. Når kontoen er opprettet kan du spørre om ytterligere opplysninger.

Splitt skjemaet opp i steg

Dersom du må hente mye informasjon bør du splitte skjemaet opp i flere steg slik at skjemaet blir mer oversiktlig. Er smart triks kan være å vise hvor langt brukeren har kommet i prosessen ved en en stegvis illustrasjon eller en %-bar for skjemaet:

 

 

Automatisk utfylling av felter som kan autofylles.

Videoen viser input av postnummer. Brukeren trenger stengt tatt ikke å skrive stedsnavn dersom du har postnummer? Du kan vurdere å integrere et enkelt API fra Bring dersom du ønsker å vise stedsnavn direkte basert på postnummer input:

 

Videoen under viser en velkomstmail der navnet på brukeren er ferdig utfylt:

 

Navngi «Send» eller «Bekreft» knappen

Bruk gjerne en ordlyd som forklarer hva som skjer etter at brukeren klikker på «SEND»-knappen (Submit).

«Send» eller «bekreft» er veldig vanlig. Prøv heller en annen ordlyd. Eksempler: «Få tilsendt tilbud», «Plasser ordren», «Gå til neste», «Registrer meg», «Kom i gang», «Bestill billetter»; «Prøv lykken», «Reserver varen» osv.

 

 

Gjør det enklest mulig

Gjør det enkelt å trykke på valgmuligheter. Predefiner gjerne det mest «vanlige» valget som standard.

I eksempel A bruker skjemaet vanlig radioknapper, de kan være litt vanskelig å trykke på, spesielt på mobil. Presenter heller valgene som illustrert i eksempel B.

I B har man også predefinert verdien 500 da vi historisk sett vet at hos denne kunden flesteparten denne verdien.

 

Talltastatur på mobil

Felter som kun inneholder kun tall (eks. postnummer og mobilnummer) bør ta frem tall-tastaturet på mobil. Da slipper brukeren å bytte fra bokstav- til tall-tastatur.

 

Autoscroll

Skjemaer på mobil bør scrolle seg nedover etterhvert som brukeren fullfører felt. Pass også på at tab-rekkefølgen er riktig slik at brukeren ikke spretter opp og ned mellom felter i skjemaet.

 

Markering av felter

Marker gjerne feltet brukeren står i (illustrert med oransje ramme i bilde under). I tillegg kan du også markere hvilke felter som er «ferdig» / «godkjent» – det motiverer brukeren.

Det samme gjelder ved markering av feil. Sørg for at spesifikke felt som er obligatoriske eller inneholder feil blir tydelig markert som «feil». Noen skjemaer markerer bare at hele skjemaet inneholder feil. Da må brukeren gjennomgå alle feltene.

 

Gi en tydelig bekreftelse

Gi tydelig tilbakemelding til brukeren om at ordren eller henvendelsen er registrert. Det er frustrerende å sitte igjen med en usikkerhet om bestillingen eller henvendelsen faktisk ble sendt når du har brukt x antall minutter på fylle ut skjemaet.

 

Etter fullført skjema:

 

Etter fullført bestilling eller kjøp:

 

Hold bruker informert når systemet må «tenke»

Det hender at data må prosesseres eller at maskinene må tenke litt før brukeren kan fortsette. Informer brukeren om akkurat dette slik at man ikke tror det er noe feil – du kan risikere at brukeren forlater siden ut at konverteringen er gjennomført. Videoen under viser hvordan brukeren blir informert frem mens en ordre prosesseres. Animer gjerne prosessen.

 

Kontakt meg gjerne dersom du trenger bistand rundt konvertering og konverteringsoptimering.