Pass på! Google Analytics kan lure deg!

Skrevet 6. november 2017

Anders Årstein Hansen

Det er i dag helt vanlig å bruke analyseverktøy til å vurdere digitale investeringer. Det mest kjente verktøyet er Google Analytics – et flott og funksjonsrikt verktøy for å måle effektiviteten av nettsiden og annonseringen din. Verktøyet blir følgelig ditt beslutningsgrunnlag for å foreta endringer. Det er derfor viktig at vi kan stole på tallene som blir presentert.

En kjent fallgruve i Google Analytics er dobbelrapportering av omsetning, transaksjoner, leads og konverteringer. Med det mener jeg at tallene som ofte blir presentert på disse KPIene ikke er riktig. Ofte dreier det seg om hvordan målingen er satt opp.  Det enkleste oppsettet ved bruk av URL´er utgjør den største feilkilden. Jeg skal prøve å forklare hvorfor.

Når en besøkende gjør et kjøp eller sender en kontakthenvendelse på nettsiden din trigges det et script som sender informasjon til Google Analtyics om at et kjøp eller en henvendelse har funnet sted. I en nettbutikk sendes også informasjon om produkt, antall og omsetning. Denne informasjonen skal følgelig kun sendes en gang for å gi et korrekt bilde. Når triggeren er satt opp på URL’er er det fort gjort at informasjonen trigges 2 eller flere ganger ved at

  • besøkende oppdaterer bekreftelsessiden på nytt
  • besøkende navigerer frem og tilbake til bekreftelsessiden i nettleseren
  • besøkende lagrer nettsiden i et bokmerke og går tilbake til siden
  • link til bekreftelsessiden blir sendt i e-post som så går tilbake til siden

Informasjonen gir følgelig et feil bilde av virkeligheten, og fører til at KPIer som omsetning, konverteringsgrad og antall henvendelser blir misvisende. Noe som igjen kan føre til at du tar feil beslutninger om effektiviteten av dine digitale investeringer.

For å unngå dette må du sørge for å implementere en logikk i målformuleringene som gjør at

  1. besøkende ikke kan komme tilbake til bekreftelsessiden hvor scriptet trigges.
  2. at brukeren må navigere i et fast og bestemt mønster for at scriptet skal trigges.

Hvis en slik logikk ikke kan innføres finnes det alternative løsninger i koden som sørger for at faren for dobbeltrapportering reduseres.

Ønsker du å få hjelp til å få mer riktige tall i Google Analytics? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg. Alternativt sjekk ut vårt Performance produkt for mer korrekt rapportering av dine digital investeringer hver mnd.

Kilder: iProspect, Lunametrics og Google Support

 

Chat med EWEN