facebook_pixel
LUKK
forordningen 2018

Har du noengang følt deg overvåket på nettet? Det burde du i hvert fall, for det blir du.

Det er det som er årsaken til at du blir hjemsøkt av skoene, hotellrommet, flybilletten eller klærne du tittet på i dagevis på både Facebook, nettaviser og mailboksen din. Et godt grunnarbeid er det som skiller mellom at dette oppfattes som en hyggelig påminnelse på et godt tilbud eller som direkte mas – spesielt dersom du allerede har handlet! Du tenker kanskje at dette er bortkastet tid fra annonsørens sine – for du biter jo ikke på slike skitne triks? Hvis du mener det så er du enten glemsk, en løgner eller en snever del av befolkningen som tilhører unntaket til regelen.

Regelen er at remarketing funker. Det funker faktisk helt sjukt bra!

Men hvordan vet de alt dette om meg da lissom?

Dersom du er inne på et nettsted samles det inn cookies. Ikke bare om du har vært på nettstedet, men informasjon om hvilke deler av nettstedet du har besøkt, hvor lenge du titter på hver side, hvor du scroller og hvilke knapper du trykker på, hvor gammel du er, hvor du befinner deg, hvilket kjønn du har, hva slags enhet du bruker, hvilket operativsystem du bruker, hva du søkte på for å ende opp på siden, og masse mer. Alt dette vet de fordi du har gitt fra deg informasjonen via Google-kontoen din eller Facebook-brukeren din og/eller basert på dine digitale avtrykk over lengre tid. Det finnes uhorvelige mengder data der ute og alt kan brukes mot deg!

Det drøyeste eksempelet jeg har lest på data-innsamlig brukt i markedsføringsøyemed er en historie fra et supermarked over dammen der handlemønsteret ditt ble benyttet til å gi deg relevante tilbud. En dag trappet en sint kunde på døra og forlangte å snakke med daglig leder:

«Dattera mi har fått dette i posten!» sa han. «Hun går fremdeles på high school og dere sender henne kuponger for barneklær og krybber? Prøver dere å oppfordre henne til å bli gravid?»

Daglig leder undersøkte nærmere, ringte tilbake et par dager senere til kunden for å gi sin unnskyldning og fikk følgende svar:

«Jeg tok en prat med dattera mi» sa han. «Det viser seg at det har vært et par aktiviteter i huset jeg ikke har vært klar over. Hun har termin i August. Jeg skylder deg en unnskyldning.»

Historien kan leses i sin helhet her.

Men mamma sier at EU kommer med en forordning i 2018 som gjør det umulig for deg å følge med på hva jeg driver med, og da slipper jeg maset ditt!

Ja, det er riktig, personvernforordningen er en EU lov som trer i kraft i 2018 og er et lovverk som setter strengere krav til datainnsamlig og -bruk. Forordningen gir deg valget mellom at datainnsamlere kan samle inn data (på en trygg og sikker måte – slik det bør være) eller du kan motsette deg profilering mot direkte reklame. Det er konsekvensene av dette jeg ønsker at du som leser skal være 100 % klar over.

Dersom du ønsker å avstå fra at databehandlere skal kunne kategorisere deg står den personifiserte og relevante reklamen i fare for å bli erstattet av massekommunikasjon bestående av Alex Rosen som synger i 24/7 at det funker for han. Med tanke på at det er sånn masekommunikasjon folk forbinder med reklame så forstår jeg godt at folk får negative konnotasjoner til ordet «reklame» og at noen derfor vurderer å motsette seg profilering mot direkte reklame i ren protest, men denne løsningen er akkurat det samme som å pisse deg sjøl nedover låret for å holde varmen i kulda.

Profilering av brukerdata og personifisering av reklame gir annonsørene muligheten til å kunne effektivisere annonseringen med å vise rett reklame til det rett publikum og sluttresultatet blir at du som forbruker blir eksponert for gode tilbud på ting som du faktisk har lyst på! Det er nettopp det som er løsningen for at reklamen skal oppfattes som positivt for deg forbruker og at du som annonsør skal bli positivt oppfattet av dem som eksponeres for reklamen din.

Dette er en personlig oppfordring fra meg, Olav Magnus Jahrestein, at du som forbruker godtar dataprofilering når forordningen kommer til neste år!

Til deg som eier et nettsted, en nettbutikk eller Facebook-side: Du sitter på et vell av data! Bruk det! Fra et kost-nytte perspektiv er det er vel verdt tiden din dersom du gjør det selv eller kostnaden byrået ditt tar for det.

Her i EasyWeb streber vi etter å målrette gode, interessante og relevante tilbud til de folkene som faktisk ønsker dem. Det er det som best for alle parter og definitivt det som funker for meg. Og hvis det funker for meg, kan det funke med relevant markedsføring stappfulle av gode tilbud, fremfor bedriten irrelevant masekommunikasjon for deg.

Takk for meg!

Ta kontakt
Ikke nøl - ta kontakt med oss!
Support
Vi skal hjelpe deg!
Aktuelt
Våre nyhetsartikler
Google Partner
Vi er sertifisert!