Tips til bildeformater og størrelser i nettbutikker

Gode produktbilder i en nettbutikk er avgjørende for å overbevise kunder til å handle produktene dine. Her finner du noen tips det kan være smart å ta med seg.

Bildeformat og størrelse

Bildeformatet bør være kvadratisk og ideell størrelse er 1000 px bredt X 1000 px høyde som et minimum (1000 px X 1000 px).

Størrelsen på bilde kan gjerne være større, men unngå at filstørrelsen øker. Med en oppløsning på minimum 1000 px har man mulighet for å skalere bilde opp i zoom funksjoner samt vise god oppløsning av produktet på retina skjermer.

Under finner du argumenter for hvorfor produktbilde bør være kvadratisk:

1. Et fast og felles bildeformat gjør at produktvisninger i nettbutikken blir identiske og ryddige

2. «Thumbnail» versjon av bilde genereres kvadratisk automatisk

På kategorisider i en nettbutikk bruker vi ofte en «thumbnail» versjon av bilde. Thumbnails er en mindre versjon av bilde og genereres ofte automatisk som kvadratiske format av mange plattformer. Det er hensiktsmessig å bruke «thumbnail»-formatetr på kategorisider for å redusere lastetiden.

Eksempel på kategoriside der thumbnail er i brukt med kvadratisk hovedformat

 

Eksempel på kategoriside der thumbnail er i brukt med annet bildeformat. Som du ser blir bildet kuttet i et kvadratisk format og du ser ikke hele produktet.

 

3. Google- og Facebookannonser ønsker kvadratiske bilder

Eksempel på Google Shopping annonser der kvadratiske bilder er i brukt. Hele produktbilde kommer godt frem i annonsen.

Eksempel på Facebook / Instagram annonser der kvadratiske bilder blir brukt. Hele produktbilde kommer godt frem i annonsen.

 

Filtype og størrelse

Alle bilder i nettbutikken må være optimalisert for web, og være så små som mulig. Bruk .JPG hvis mulig.

Bilder som er større enn 3-400Kb vil gjøre siden din tregere og opplevelsen, spesielt på mobil, dårligere enn nødvendig.
De fleste bilder kan fint komprimeres til 100-250Kb uten at det forringer kvaliteten.

Unngå filstørrelser over 400-500 kb pr. bilde.