Vipps på nett i 2019 – En god start!

VIPPS tok i 2019 for alvor steget fra å være en P2P plattform for «vennebetaling» til å brukes i stadig større grad i både analog- og nett-handel.

Jeg har tidligere skrevet om Vipps som betalingsmetode for netthandel, og lansert det som en potensiell «game changer» når det kommer til betaling på nett.

Det er vanskelig å spå fremtiden, og betaling på nett preges fortsatt i stor grad av internasjonale giganter som KLARNA, men 2019 var et definitivt «gjennombrudd» for Vipps som betalingsmetode innenfor netthandel.

Ikke bare vennebetaling

Vipps ble som de aller fleste vet kjent som en plattform for «vennebetaling». Vipps har blitt et naturlig valg når dersom man skal overføre penger til noen, og de har også laget smarte løsninger som «oppgjør» som gjør det enkelt å gjøre opp regningen for eksempel etter en ferietur. Enkelheten til Vipps har resuktert i over 3,6 milloner brukere; til sammenligning er dette flere brukere enn Facebook har i Norge! *

Med netthandel som et uttalt satsningsområde har Vipps dukket opp i tradisjonelle og store nettbutikker som Elkjøp.no i tillegg til å brukes hyppig i app-kjøp hos for eksempel NSB og Ruter. Under Black Week ble det gjennomført hele 1.570.000 netthandel-transaksjoner gjennom Vipps, 235.000 av disse på Black Friday.

Det satses fortsatt friskt på netthandel – og Vipps ønsker å bli enda større.

Med imponerende tall og god utvikling i 2019 følger vi med spenning med på utviklingen videre.

En av nyhetene for 2020 er «Logg inn med Vipps«, en teknologi som gjør det enkelt for brukerne og logge inn i nettbutikk / app eller annet sted man har en konto; uten å måtte huske brukernavn og passord. Innloggede brukere er en fordel både fordi du vet hvem du har med å gjøre, noe som igjen kan utnyttes i form av personalisering av innhold og eller markedsføring.

Samtidig er det fordelaktig for kunden som både for fordelen av å ha et «kontoområde» der man kan finne ordrehistorikk etc, men også fordi han eller hun kan bli presentert for innhold som er relevant.

Utnytt Vipps sterke merkenavn i din nettbutikk

Vipps ble i 2019 for andre år på rad merkevaren som flest vil anbefale i følge YouGov , de troner også på toppen av listen over «årets snakkis» i listen fra samme firma.

Med andre ord er Vipps et merkenavn med en meget solid posisjon blant forbrukere i Norge. Dette kan du som nettbutikkeier utnytte til din fordel; dersom du i din nettbutikk viser at kundene kan betale med Vipps kan dette ha positiv effekt på både hvordan din nettbutikk blir oppfattet – og også på konverteringsgrad og omsetning.

Implementering av Vipps

Vi i EasyWeb Norge hjelper gjerne med implementering av Vipps i din nettbutikk, enten du allerede er kunde hos oss, eller om du ønsker å komme i gang med nettbutikk!
Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat.

* Kilder: Vipps AS, YouGov.no