En digital markedsførers bekjennelser

I over 2 år har jeg jobbet 100% med digital markedsføring – og jeg må være ærlig – det var langt mer utfordrende enn jeg hadde trodd.

Selv etter 4 års høyere utdanning, med utallige timer selvstudier, teamarbeid og forelesninger, var følelsen av å komme i gang som å starte helt fra bunnen.

Skrevet av

Lasse Haraldsen

Jeg så på meg selv som en ganske teknologisk person med god innsikt i markedsføringens verden og muligheter. Der tok jeg feil.

Min jobb de siste årene har vært å ta i bruk alle tilgjengelige verktøy i den digitale verktøykassen for å hjelpe mine bedrifter å få mer relevant trafikk og flere konverteringer. Den digitale verden består av uendelig mange verktøy og muligheter for å best mulig gjøre denne jobben.

Jeg vil anta at det tok meg i overkant av ett helt år før jeg følte at jeg hadde oversikt og kontroll på fagfeltet. Det var etter dette jeg begynte å bli god på den jobben jeg var ansatt for å gjøre. Her er ting jeg mener det er viktig å ha kartlagt for deg som er nybegynner i fagfeltet digital markedsføring:

Kartlegg terrenget

Den digitale verktøykassen for markedsførere er langt mer enn Google Ads og Facebook annonsering – Utforsk den!

Hvordan nå kunden?

Er målet ditt å trekke kunder som ikke kjenner deg inn i på nettsiden, eller ønsker du heller å vise deg frem som et alternativ for de som aktivt er ute etter dine produkter? Vil du fremstå som en “kul venn” eller en profesjonell partner? Alle disse spørsmålene avgjør ting som valg av verktøy, kommunikasjon og strategi.

Kommunikasjon

Det gjelder alt fra hvordan skal du ordlegge deg i tekstannonser til salgspoenger som fremheves på grafisk innhold som youtube-video eller display bannere. Det å skreddersy budskap etter plattform og målgruppe er svært viktig. Et godt tips kan være å inkludere personer i ulike ledd i avdelingen eller eksterne partnere når det kommer til utforming av kommunikasjon. Det å ha stor emosjonell binding til bedriften kan gjøre det vanskelig ta på seg “kundehatten”.

Display annonsering

Når det kommer til display har man mange ulike muligheter. Skal du annonsere programmatisk eller direkte booke plasseringer? Man kan gå gjennom Google Ads, det mer sofistikerte verktøyet Display & Video 360 (også Google), eller man kan booke plasseringer direkte hos forskjellige medier. Alle disse plattformene har sine fordeler og ulemper. Google Ads er nok mest brukt, men fordel med DV360 er at du kan få premium plasseringer som ikke er tilgjengelig på google sin børs.

Søkeordsannonsering

Selve rosinen i pølsa! Kanskje den mest populære formen for digital markedsføring, men jeg vil påstå at søkeordsannonsering også er den mest komplekse formen for digital markedsføring i 2019. Det er viktigere enn noen gang å ha høy kompetanse og gode sparringspartnere når det kommer til det å mestre denne formen for annonsering. Man kan velge mellom på bygge manuelle søkeordskampanjer eller bruke avanserte feedsystemer for å lage automatiserte annonser via tredjepartsprogrammer.

Google ads tilbyr over 70 forskjellige metrics man må forholde seg til, du bør ha kunnskap om hvilke enheter kunden din bruker, og når på døgnet de fleste salgene kommer. Er det hensiktsmessig med manuelle budstrategier med en satt kost-per-klikk, eller kanskje du bør gå for en automatisert budstrategi for å maksimere konverteringer? Dette og mye mer er elementer du må ta stilling til ved søkeordsannonsering i Google Ads eller Bing Ads.

Avslutningsvis er det viktig å ta en vurdering på kapasitet og ressurser som kreves for å lykkes med digital markedsføring. For meg krevde det ca 12 måneder i en 100% stilling før jeg ble skikkelig god i faget.

Chat med EWEN