Kan Google Analytics hjelpe nettstedet ditt?

Har du spørsmål om hvordan nettsiden eller nettbutikken din brukes av de som besøker den? Har du en nettside eller en nettbutikk så har du nok det.. Google Analytics kan gi deg mange svar.

Om du har satt opp løsningen din selv, eller fått bistand fra et web-byrå som oss i EasyWeb Norge, så har du forhåpentligvis fått koblet på en Google Analytics-konto (Eller en annen form for Analytics). Med Analytics kan du få svar på litt av hvert. I denne artikkelen, som er første del av en kort serie på to artikler skal vi se litt på noe av det Google Analytics kan gjøre for deg og nettsiden / nettbutikken din.

Del 1 – Hva er Google Analytics?

Kort og enkelt forklart så er Google Analytics et verktøy som kan kobles til siden, som genererer statistikker og tall på hvordan siden blir brukt. Det vil si hvordan trafikk kommer inn til siden, hvor den kommer fra og hva de som besøker siden foretar seg frem til de forlater siden igjen.

Det finnes flere måter å koble et analytics-verktøy til en side, men det skal vi ikke gå i dybden på her.

Om du har nettsiden din gjennom et byrå som oss så har de enten alt gjort det for deg, eller så bistår de deg nok om du spør!

De vanligste måtene å gjøre koblingen på er med en kodesnutt som legges inn i kildekoden til siden, eller med en form for utvidelse som gjør dette for deg. Det som er verdt å merke seg er at nødvendigvis ikke alt som kan spores på siden automatisk spores i verktøyet… Det kan være at det enten må gjøres tilpasninger på siden, eller i selve verktøyet, for at det som skal spores skal bli fanget opp av verktøyet.

Tilgang til Google Analytics.

Har du satt opp koblingen mellom løsningen din og Google Analytics selv, eller du alt har vært inne i verktøyet så har du nok tilgangen i orden… Da kan du hoppe glatt over denne seksjonen.

For å å få tilgang til Google Analytics så må du enten opprette dette selv, eller så kan du bli invitert inn i verktøyet av de som har satt opp dette for deg. For å kunne bli invitert inn så trenger du en Google-konto.

Har du en konto fra før av så kan du benytte den, men om du ikke har det så kan du opprette en ny konto på en av to måter. Enten oppretter du en helt ny konto i Google som gir deg en ny e-post og det som hører til, eller så kan du bruke en eksisterende e-post for å knytte en konto til den. Vi ser at de aller fleste foretrekker å benytte seg av valget om å benytte en eksisterende e-post for å lage en ny konto, da de som oftest bruker denne i jobbsammenheng, osv. Du kan opprette en konto her, og velge om du vil opprette med en eksisterende e-post, eller om du vil få opprettet en Gmail konto i samme slengen.

Når dette er på plass kan de som sitter med tilgang til Google Analytics kontoen du vil ha innsyn i invitere deg inn i varmen.

Så! Vi går videre..

Analytics, hvorfor bruke det? Formålet med nettsider og nettbutikker er ofte å generere verdi. Verdi av en eller annen form.

Verdi kan være:

  • Et kjøp eller en ordre
  • En kontakthenvendelse i form av et kontaktskjema som sendes inn, klikk på et telefonnummer eller e-post.
  • Påmelding til nyhetsbrev eller kundeklubb
  • Nedlastning av et dokument
  • En visning av en video
  • Klikk på en knapp som tar bruker til en spesifikk informasjonsside

En slik handling som i seg selv gir en verdi eller indirekte kan føre til verdiskapning kalles ofte for en Konvertering.
En bruker av siden har foretatt seg en handling som gir en verdi.

I Google Analytics som vi skal se nærmere på her kan det settes opp mål for slike ønskede handlinger, eller konverteringer som vi vil kalle det videre her.
Gitt at det er satt opp til at siden sender over disse handlingene.

For å få enda et tydeligere bilde på konverteringene og verdien de gir på siden så kan Google Analytics settes opp til at hvert enkelt mål har en gjennomsnittsverdi. Eller så kan en ta det et steg videre, og sette opp siden til å sende med den faktiske verdien for hver enkelt konvertering som igjen legges til på målets totalverdi.

Vi går ikke inn på hvordan en teknisk setter opp overføring av hendelser fra en side til Google Analytics her, men for å få en oversikt over hvilke handlinger som kommer inn fra siden så kan en gå til:
Rapporter -> Atferd -> Aktiviteter -> Topphendelser.

Oversikt over Topphendelser i Google analytics ligger under: Rapporter > Atferd > Aktiviter > Topphendelser

Illustrasjon av hvor Topphendelser oversikt finnes i Google Analytics

Herfra kan en klikke seg videre inn på hver enkelt Hendelse som har forekommet for å se hvilke typer handling som har blitt utført, og videre derfra hvilke etiketter og eventuelt verdier som har blitt sendt over fra siden med handlingene. Om en ønsker å sette opp mål som skal spore konverteringer så kan disse hendelsene og handlingene benyttes. Da vil en kunne få så spesifikk sporing som en ønsker, basert på om det defineres kun en hendelse, eller hendelse og handling.

En hendelse kan for eksempel være et klikk på siden, mer spesifikt kan en handling være klikk på en knapp og en etikett kan være klikk på en spesifikk knapp. Graden av nøyaktighet her kommer an på hvordan siden er satt opp til å sende inn data til verktøyet.

Men. Google Analytics sporer ikke bare hendelser som forekommer på nettbutikken din eller nettsiden. Det spores også hvilke sider som besøkes, og hvor mange ganger en enkelt bruker er innom hver enkelt side. En kan også se hvor brukerne som benytter siden din kommer fra.

Brukerne kan for eksempel komme fra:

  • Et Googlesøk.
  • Fra en annonse på google, facebook, linkedin eller bing.
  • Om de skrev inn adressen rett i nettleserens adressefelt
  • De åpnet siden ved å ha klikket på en link i et nyhetsbrev
  • Eller om de kom fra en link på en annen nettside.

Som administrator eller eier av en side så kan dette gi deg en indikasjon på hvor det kommer flest innganger til siden og hvor du burde ha fokus på annonsering. Eventuelt om det bør jobbes med organisk innhold på siden. Når det gjelder Organisk innhold så kan du lese mer om hvordan det henger sammen med søkemotorene i denne artikkelen.

Om en har satt opp sporing av mål / konverteringer så kan en også se hvilke steder inne på siden din som får flest konverteringer, og om det er trafikken som kommer inn fra for eksempel google eller om det er de brukerne som går rett inn på siden som foretar flest konverteringer. Videre så kan en også se de samme oversiktene over om de besøkende bruker en datamaskin, et nettbrett eller om det er mobiltrafikk det er mest av på siden din.

Det blir også sporet på hvilket land eller by brukerne kommer fra, om de har tillatt at denne typen informasjon blir oppgitt, og om de som besøker siden er førstegangsbesøkende og hvor mange ganger de kommer tilbake.

Fortsettelsen med Google Analytics

Som ansvarlig for en side så har du kanskje stilt deg selv følgende spørsmål:

  • Hvor mange besøkende har jeg på nettsiden / nettbutikken?
  • Hvor bor de besøkende?
  • Bruker de som besøker nettsiden / nettbutikken min mobil, nettbrett eller PC?
  • Hvor kommer de som besøker nettsiden min fra?
  • Hvilke digitale markedsføringsplattformer driver inn mest trafikk til siden / butikken?
  • Hvilke sider er mest besøkt, brukes det lengst tid på, har flest konverteringer?
  • Hvor forlater bruker siden?
  • Hvilke innlegg (Blogg, nyheter, artikler) eller produkter er mest lest eller sett?
  • Hvor mange besøkende kommer tilbake til siden min, og hvor mange er bare innom en gang?
  • Hva er det brukere søker etter på siden / i butikken?

Dette, og mer kan en få svar på ved å benytte Google Analytics. Følg med videre på EWN-bloggen for å se akkurat hvordan du selv kan finne svar på akkurat disse spørsmålene med Google Analytics.

Har du ikke tid til å vente?

Om du er kunde hos oss, og du ønsker å få en pekepinn på de spørsmålene over her, men ikke har tid til å sette deg inn i det, så tilbyr vi i EasyWeb Norge en Perfromance Rapport for nettstedet som belyser spørsmålene over, og andre eventuelle spørsmål du måtte ha.

Ta kontakt med oss for en hyggelig WEB prat, så finner vi riktig oppsett som gir deg svar på det du lurer på!