Få mer ut av nyhetsbrevene dine – uten å løfte en finger

Skrevet 14. november 2017

Olav Magnus Jahrestein

Dersom du er en nettbutikk-eier har du sikkert deler av salgsapparatet ditt som som kan automatiseres, enten det er eksterne ressurser som meg eller interne ressurser som deg selv eller andre ansatte. Disse ressursene kan – som alt annet – frigjøres av automatisert arbeidskraft. Det aller beste er jo så klart om du bruker automatisering som et supplement; for dette er noe som tikker og går automagisk i bakgrunnen slik at du kan bruke tid på og øke salget ditt!

Som nettbutikk-eier finnes det mange former for automasjon du kan benytte deg av. En som vi har veldig god erfaring med er automatisering av nyhetsbrev. Her finnes et hav av muligheter for hvordan du kan skreddersy spesifikke mailutsendelser i henhold til atferden til dine brukere.

Her gjelder det å tenke smartness i oppsettet, for innholdet ditt må oppleves relevant for kunden:

  • Gjør nyhetsbrevene personlig med fornavn og eller bedriftsnavn.
    • «Hei, Olav! Vi ser at du ikke har handlet på en stund. Her har du en rabattkuppong til deg og dine kolleger i EasyWeb»
      • Ja, informasjonen med fet skrift kan innhentes og lagres automatisk, samt brukes som triggere og til innhold i en e-post som blir sendt ut automatisk.
  • Ta på deg kundehatten og sørg for at du deler opp kundebasen din så godt du kan.
    • Segmenteringen bestemmer hvem som får hva. IKKE send ALT til ALLE. 
      • Relevans er nøkkelen. Ikke gå på snapchat-blemmen og send gratulerer med farsdag, på morsdag, til begge kjønn!
  • Ta godt vare de gode kundene dine. Hvis ikke du får kunden til å føle seg spesiell er det stor sjanse for at noen andre vil gjøre det.
    • Hva med å følge opp med fri frakt på neste kjøp som takk for lojaliteten?
    • Eller hva med gi en rabattkode på fødselsdagen til kunden din?
  • Du kan automatisk fange opp kunder som legger ting i handlekurven uten og kjøpe.
    • Følg opp med en mail i løpet av et par timer med en mail som forteller at du har tatt vare på handlekurven 🙂
      • Dersom kunden ikke biter på, kan du for eksempel følge opp med fri frakt etter en uke eller to?
  • Tenk på det som at du ikke skal selge til kunden din, men «hjelpe han til å gjøre det beste kjøpet for han»
    • For eksempel vil en kunde som kjøper en badminton-racket vil trenge badmintonballer ila en viss tid.
    • Og for guds skyld; ikke send tilbud på Galaxy Gear til en Apple-fanatiker som meg.

Dette er bare noen få eksempler ramset opp. Det er kun fantasien som setter en stopper for deg, men det handler jo om å finne et oppsett som passer best for deg og dine kunder. Mitt tips er å begynne i det små, se hva som funker og dra erfaringer ut fra det. Med digital markedsføring kan alt måles og da kommer optimaliseringsgrunnlaget fort i klartekst.

Som alt annet koker det hele ned til et kost/nytte spørsmål. Enten du gjør det selv eller du leier inn profesjonell arbeidskraft som f.eks. meg er helt opp til deg. Jeg står i hvert fall til tjeneste for å ta en uforpliktende prat slik at du kan få skreddersydd en løsning som passer din nettbutikk.

Vi snakkes!

Chat med EWEN