Omnichannel markedsføring – er din bedrift klar?

Er din bedrift klar for en verden hvor fysisk og digitalt salg går hånd i hånd? Vi i EasyWeb Norge hjelper deg med online til offline optimalisering.

Skrevet av

Lasse Haraldsen

Omnikanal

Et av de største trendordene innenfor markedsføringens verden de siste årene er «Omnichannel». Det er mange ulike meninger om hva Omnikanal markedsføring faktisk er. «Omni» betyr «alle» eller «universal». Det vil si at at en omnikanal strategi tar hensyn til samspillet mellom alle kanaler og plattformer en kunde forholder seg til, fra digitale annonser til fysiske bannere på busstopp.

Bilde [1]

Vi i EasyWeb Norge tror de fleste med nettbutikk og fysisk butikk har mye å lære om omnikanal markedsføring. Her skal jeg forklare hvorfor:

Det er liten tvil om at vi som forbrukere handler mer på nett enn noen gang. I følge en forskning gjort av DIBS Payment Services handlet nordmenn for nesten 145 milliarder kroner på nett i 2018, dette er en økning på 17% fra året før [2]. Det er naturlig å anta at denne veksten er noe av det samme, om ikke større, i 2019. Mens hvis vi ser på årets største høytid for nettbutikkene, julehandelen, så antar google at nordmenn vil gjøre ca 80% av alle kjøp i fysisk butikk [3]. Det er derfor viktigere enn noen gang å fokusere på to ting inn mot andre halvår i 2019:

  • Drive trafikk til fysisk butikk
  • Drive trafikk inn til nettbutikk

 

Er du klar?

De siste årene ser vi at flere og flere bedrifter ruster opp sine digitale flater, og øker sin synlighet digitalt. Mitt spørsmål er da:

Ser din bedrift sammenheng mellom digitale aktiviteter og salg i fysiske butikker?

Hvis svaret på spørsmålet over er nei, menes det da at alt salg i fysisk butikk skyldes at kunden upåvirket av omgivelsene har funnet ut at hun eller han helst vil handle hos nettopp deg? Gis all ære for fysisk salg til fysisk annonsering, eller antas det at man ville oppnådd samme salg i fysisk butikk uten digitale aktiviteter?

Det er nettopp dette vi anser som kjernen av Omnikanal Markedsføring. Verdisetting og forståelse av alle kanaler som brukes i markedsføringen. Ikke alle verktøy er 100% klare for en omnikanal verden, men dette blir bedre for hver måned som går.

 

Hvor skal du starte?

Visste du at vi nå kan måle besøk i fysisk butikk fra ads? Det er mulig å se i Google Ads hvor mange som har søkt etter din bedrift eller sett din bedrift på google maps, for så å ringe butikken eller besøke den. Det vil si at vi er nærmere enn noen gang å kunne få en fullstendig oversikt over hvordan digital markedsføring kan påvirke fysisk salg i butikk.

Her er våre noen raske tips for deg som ønsker å komme i gang med en omnikanal-strategi:

  1. Kan du måle hvor mange som kommer inn i fysisk butikk fra digitale annonser?
  2. Hvor mange av de som besøker butikken handler (f.eks. hver fjerde kunde handler)?
  3. Hvor mye er en gjennomsnittlig transaksjon på i butikk?

Hvis du vet dette er det også mulig å finne ut hvor stor andel av fysisk salg som kommer fra den jobben vi som digitale markedsførere legger ned.

Hvis du har fysisk butikk du ønsker mer trafikk til, eller om du har spørsmål om omnikanal markedsføring, er det bare å ta kontakt med oss i EasyWeb.

 

Lasse, Anders og Olav på Google Retail Seasonal Summit i Oslo. 28. mai 2019 hvor blant annet «Omnichannel» var tema.

 

[1] Emarsys.com, 2019

[2] DIBS by Nets, 2018, s.7

[3] Google Retail Summit 2019, Oslo

Chat med EWEN