SEO tips for 2019

Mobilbrukere i dag sies å forlate nettsiden om den ikke laster ferdig på under 3 sekunder. Det er et «krav» i dag at ting skal gå raskt, man er på farten og ønsker ikke vente på at de nye Nike joggeskoene skal dukke opp på skjermen. Det nye bruksmønsteret krever en rask brukeropplevelse med få, men informasjonsrike elementer.

Riktige nøkkelord

Søket etter riktige nøkkelord er noe som ikke har forandret seg så mye de siste årene. Ønsker du å bli sett er dette noe alle bør gå gjennom. Dine nøkkelord bestemmer hvilken bransje og sammenheng man skal være synlig på, utifra ulike søkeord.

Lurer du på hva du skal skrive, hvilke nøkkelord du skal benytte og hva du / din bedrift ønskes å dukke opp på? Dette er et eget fagfelt, hvor man virkelig kan dykke dypt. Dersom du ikke har tid eller interesse av dette er det heldigvis ikke langt fra «apekatt til rakettforsker» innen dette feltet. Ved å være litt bevisst vil man fort komme inn i arbeidsmåten!

Det finnes flere verktøy som kan bidra til å finne riktige nøkkelord. Det finnes blant annet et gratis verktøy fra Google som kan hjelpe deg: “Google Trends”. Du kan også benytte deg av “Ubersuggest”:

Ubersuggest

Ved å benytte deg av “Ubersuggest” får du hjelp til å å finne ord og uttrykk du kanskje ikke hadde funnet selv uten grundig research. Verktøyet lar deg finne ordene som best forteller om din bransje.

I eksempelet under har jeg brukt “Dagligvarer på nett” som eksempel. Den grønne SD-kolonnen forteller om konkurranse, lavere verdi betyr mindre konkurranse. Det kan også komme av at du har valgt “vage” nøkkelord som få eller ingen søker på. VOL-kolonnen forteller om volumet / etterspørsel på søkeordene du har valgt. CPC-kolonnen representerer «kost per klikk», altså hva du må regne med å betale per klikk dersom du ønsker å benytte deg av betalt annonsering. PD-kolonnen viser hvor stor konkurransen er for betalte søkeord (høyere verdi = større konkurranse).

Ubersuggest er også fint for å finne «Call to action fraser», altså fraser som trigger besøkende til å klikke seg inn på din nettside eller nettbutikk. Inkluder gjerne ord som fri, gratis eller på salg i frasene dine. Dette vekker oppmerksomhet hos lesere og den som er på jakt etter noe spesielt.

Når du setter sammen fraser som skal trekke besøk, er et godt tips og sette seg inn i kundens situasjon og spørre hvorfor man søker, er det for å kjøpe et produkt eller er det for å finne et svar på et spørsmål? Svaret på dette bør du ta hensyn til når du setter ditt nettsteds «call to action frase».

Analyse av ditt nettsted

Det finnes mange verktøy for analyse av nettsteder. Neilpatel.com har laget en quiz som fungerer som et effektivt verktøy som kan gi deg en analyse på hva du bør og kan gjøre bedre på din nettside. De stiller relevante spørsmål som har stor betydning på hva du ønsker av trafikk, og formål med trafikken. Til slutt kan du få tilsendt en total analyse av nettstedet ditt. En morsom måte å finne forbedringspotensial for din organiske synlighet!

Teknisk struktur på nettsiden

Noen nøkkelpunkter på hvor nøkkelordet ditt bør brukes på nettsiden din:

  • På hver enkelt side bør det være en sidetittel.
  • På hver enkelt side bør du ta i bruk H1 og H2 titler.
  • I innholdet bør du repetere ditt nøkkelord 2-4 ganger.
  • URL eller slug
  • Alternativ tekst (alt text) på bilder
  • Meta beskrivelsen

Forklaring:
H1 og H2 er betegnelser for Header 1 og Header 2 i HTML (Overskrift 1, Overskrift 2 på norsk).

For wordpress-sider kan du benytte deg av disse i alle vanlige «content felt».

Bakgrunnen for dette er at Google trenger strukturert data. De bruker «bots» til å scanne nettsider, og for at de skal finne det du ønsker bør du tilrettelegge for dette. Der det er mulig bør «botene» mates med alt av informasjon; for eksempel ved en teller som sier noe om hvor mange omtaler ett produkt har, hvor mange stjerner i snitt produkter har etc. Åpningstider er også «nøkkelinformasjon» som det er smart å vise tydelig.

Alt i alt er faktisk strukturen som Google får vise noe av det desidert viktigste. For at de skal kunne vise det du ønsker må du vise de riktig informasjon. Hvordan dine sider blir presentert på Google gir et førsteinntrykk til de potensielle kundene/ besøkende og kan være helt avgjørende for om de i det hele tatt velger å besøke ditt nettsted.

SEO by Yoast

Har du WordPress er SEO utvidelsen levert av Yoast ypperlig for å optimalisere et hvert innlegg og side med tanke på SEO. Utvidelsen har en gratis versjon, og kan gi deg en status på hvor godt du ligger ann til et godt optimalisert innlegg/side.

I denne utvidelsen ligger det også mulighet for å redigere meta beskrivelsen. Dette vil være den enkleste måten å forandre denne på, samt side tittelen.

Brukeropplevelse

Mobilbrukere i dag sies å forlate nettsiden om den ikke laster ferdig på under 3 sekunder. Det er et «krav» i dag at ting skal gå raskt, man er på farten og ønsker ikke vente på at de nye Nike joggeskoene skal dukke opp på skjermen. Det nye bruksmønsteret krever en rask brukeropplevelse med få, men informasjonsrike elementer. Det kan være mange årsaker til at brukeren går ut av nettstedet ditt, men lastetid er noe vi vet har stor påvirkningskraft!

En annen faktor er hvor mange elementer som er på en side. Mennesker er enkle, og ønsker ikke å få for mange valg. De fleste ønsker heller ikke å få masse informasjon utover det vi faktisk lurer på eller er interessert i. Derfor sies det blant annet at færre bilder kan gi bedre konvertering.

Kort vei til mulighet for handling / konvertering er derfor viktig!

SEO er som jeg innledet med å si ett eget fag. Dette var bare en liten smakebit av hva man bør tenke på for å legge tilrette for god organisk synlighet for en nettside eller nettbutikk i dag. Bransjen er i stadig utvikling og jeg gleder meg til å se hvordan 2019 utarter seg på webben!

Skrevet av

Robert Johansen